Chocolaatjes met pistachenootjes, gojibessen en geschaafde amandel

17 januari 2013


Ik had in mijn 365 project al deze 'koekjes' laten zien, laat ik er maar een ander woord voor bedenken, want ik blijf maar 'koekjes' schrijven, dus vanaf nu zijn het gewoon chocolaatjes. Ik had in mijn 365 project al deze chocolaatjes laten zien, althans, eentje, en die had ik afgelopen zaterdag gemaakt. Vandaag heb ik ze weer gemaakt, want ik had er toen maar een paar en het kon beter. Ik had de hoeveelheid chocola een beetje onderschat en daardoor werden die dingen heel dik en groot. Nu heb ik van de helft zoveel chocola veel meer chocolaatjes gemaakt en er lekkere dingen op gegooid. En ik raad het je aan om dit ook te maken. Want het is echt mega mega makkelijk.

Wat heb je nodig (voor de hoeveelheid op de foto):
- 100 gram chocolade, zo puur als je zelf lekker vindt;
- pistachenootjes. Koop bij de AH een Euro Shopper doos en dan kan je er zo veel opgooien als je lekker vindt en daarna achter je computer, net als ik, lekker door eten;
- geschaafde amandelen;
- suiker;
- grof zout.

Verder heb ik er dit keer gedroogde cranberries en goji besjes op gedaan. Je kan er van alles opdoen wat matcht met chocolade. Fruit, nootjes, voor mijn zusje van die snoepbiggetjes, want die lust geen nootjes..

Hoe maak je dat dan?
1. Zet je de oven aan, op ongeveer 180 graden.
2. Pak je een snijplank/ovenplaat/bord oid en daar leg bakpapier op. Houd er rekening mee dat de snijplank/ovenschaal/het bord in de koelkast kan.
3. Breng water aan de kook in een pannetje en verwarm je de chocolade au bain-marie. Niet roeren, gewoon laten smelten.
4. Ondertussen doe je een handjevol amandelen in een ovenschaal, verdeel ze goed. Doe ze in de oven en laat ze een beetje bruin worden. Vervolgens strooi je er wat suiker overheen en doe je de schaal nog even terug in de oven, tot de suiker een beetje is gesmolten. Let erop dat de amandelen niet te donker worden!
Ergens hier tussendoor ontpel je nog een handje pistachenootjes en hak je ze in stukjes.
5.Als de chocolade helemaal gesmolten is, komt het leuke werk. Pak een eetlepel en lepel daarmee de gesmolten chocolade het bakpapier. Smeer 't een beetje uit en maak zulke grote chocolaatjes als je wil.
6.En nu komt het nog leukere werk. Volgens het originele recept verdeel je de gehakte pistachenootjes en amandelen over de chocola. Daarna strooi je er nog wat grof zout overheen en kan je er ook nog extra suiker op sprinkelen. Maar je kan uiteraard alles op de chocola doen wat je lekker vindt! Zo maakte ik nog een paar chocolaatjes met goji berries en gedroogde cranberries. Ook lekker :).
7. Zet de snijplank/ovenschaal/het bord in de koelkast en na 20 minuutjes kan je je chocolaatjes al eten.

De volgende keer probeer ik 't met gedroogde banaan en nog ander vers fruit, want chocolade en fruit is natuurlijk ook een match made in heaven.

Mijn hart gaat helemaal sneller kloppen van dit liedje.




Enjoy your chocolade'koekjes'!

6 gedachten:

  1. Hmmmm! Heerlijk! En die laatste foto is echt zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee Sanne! Dit ga ik ook zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kwijl over mijn computer heen bij het lezen en zien van dit heerlijke recept! oeps? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is straf, ik heb er deze week ook gemaakt! :D maar alleen met nootjes en rozijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke foto, die laatste! En yummmieeeee, wij noemen die koekjes 'studentenhaver' bij ons thuis, ik weet niet of dat de juiste benaming is? :)

    BeantwoordenVerwijderen