151

15 juni 2013

Ik heb weer iemand gevonden hoor. Een geweldige fotograaf met geweldig werk.
Zijn naam: Stephen Gill. In het FOAM kwam ik zijn werk tegen en ik was gelijk fan.


Dit is het fantastische werk dat mij het meest is bijgebleven. Het is van de serie Best Before End van de gelijknamige tentoonstelling.
Kijk eerst eens goed naar deze foto, want dat is het. Er zitten ontzettend veel details in en er lijken verschillende structuren in te zitten. Ook vlekken licht zie ik. De intensiteit van de kleuren vind ik echt prachtig.

Wat je ziet zijn kleurennegatieven die Stephen Gill deels heeft ontwikkeld en ondergedompeld in energy drinks, die de beelden lieten verschuiven en verstoren en de emulsie van de film verzachtten. Hierdoor kon Gill met de hand de filmemulsielagen uittrekken, bewegen en scheuren en bewerkte hij ze met een zacht penseel. De individuele negatieven zijn toen gedroogd en vervolgens opnieuw gefotografeerd, met onder andere deze foto als resultaat.

Stephen Gill wilde een reeks beelden maken die op één of andere manier de intensiteit van het stadsleven (hij komt uit Londen) reflecteert en omvat, door niet alleen fotografie te gebruiken om een onderwerp weer te geven.



Als je enigszins geïnteresseerd bent in fotografie en je vind dit werk interessant, zou ik zeker naar het FOAM gaan. Zijn werk is nog tot 14 juli te bewonderen. Hij heeft een aantal series hangen en het werk is zeer uiteenlopend, qua onderwerpen, beeld en techniek. Ik denk dat er voor ieder wat wils is, want ik vond dit hierboven echt super, maar ander werk weer niet. De series Hackney Flowers en Buried vond ik ook heel mooi en inspirerend.

Als je het FOAM gaat bezoeken, laat me dan weten wat jij het mooist vond!

Liefs.

6 gedachten:

  1. Ik ben laatst nog in het Foam geweest, maar heb dit niet gezien helaas. Er was wel een geweldige tentoonstelling over een stel inboorlingen die nooit westers contact hebben, dat vond ik ook erg interessant om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi, ik heb net vakantie dus ik weet al waar ik volgende week heen ga. Mooie foto's ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh spijtig dat het Foam in Amsterdam ligt.. en ik dus in België woon.. Want dit vind ik alleszins al zeker de moeite! Het is een kunstenaar die ik nog niet kende, zijn werk is alvast erg interessant. Ik ga er sowieso wat meer over opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh wow, superspeciaal! ga mijn vriendje es inlichten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt als een ongewoon moeilijk procves, maar het resultaat is echt gewoon prachtig! x

    BeantwoordenVerwijderen