Appelpeercakejes

26 september 2014

Hoi lieve lezers!

Ik zoek soms manieren om een lekker en gezond tussendoortje te maken. Want ik hou van een snackie af en toe. Bij de koffie verlang ik altijd naar iets te kauwen. Of gewoon, voor als ik trek heb. Anyway, ik stuitte op zo'n tussendoortje, gemaakt met appel. Via via kwam ik (weer, sorry) via Instagram op de website van Pauline. En oeh, ik zag een blogje over appelkoeken. Vegetarisch waren ze, en ik heb ze omgetoverd in volledig plantaardige! Ook heb ik nog wat ingrediëntjes toegevoegd.

Uit ervaring weet ik dat het vaak slim is om dit soort baksels even te laten afkoelen voordat ik ze 1. aansnijd en 2. opeet. Want, toen ik eens deze bananentaart ging proefbakken, kwam ik er na het opeten van de halve warme/langzaam afkoelende taart achter dattie koeler toch veel lekkerder is. Maar iedereen weet hoe verleidelijk warme taartjes zijn.. Vooral appeltaart.. O. Maar dat is trouwens ook wel gewoon heerlijk als het warm is.
De koek laten afkoelen, dat deed ik dus. En daarna sneed ik 'm in acht stukken. En daarna sneed ik sommige stukken nog in vier stukken en andere in twee en sommige liet ik groot. Voor ieder (moment) wat wils.

Appelpeercakejes

• zoet • tussendoor • plantaardig •

Volgens het originele recept worden het appelkoeken, maar mijn variant werd meer een cakeje. Het is erg makkelijk te maken, en daar hou ik van.

I N G R E D I Ë N T E N
• 150 gram havermout
• 2 eetlepels chiazaad + 6 eetlepels water (of 2 eetlepels lijnzaad + 6 eetlepels water)
• 3 kleine appeltjes (ik gebruikte Elstar, lekker zoet) + 1 peer. Of alleen twee grote appels, bijvoorbeeld Jonagold
• 2 eetlepels kokosolie
• 1/4 cup gojibessen en/of rozijnen
• 1/4 cup pompoenpitten
• 2 theelepels kaneel

B E R E I D I N G
Stap 1 Zet je oven aan op 180°C.
Stap 2 Je begint met het maken van de ei-vervanger, die bestaat uit chiazaad met water.
Doe 2 eetlepels chiazaad in een bakje en voeg daar 6 eetlepels lauw water aan toe. Roer dit even en laat het een kwartiertje staan, dan is het een soort gel geworden.
(Je zou het ook kunnen maken met 2 eetlepels lijnzaden, dit heb ik ook eens gedaan. Deze moet je helemaal fijnmaken in de keukenmachine (5-10 minuten op de hoogste stand) en er daarna ook 6 eetlepels water aan toevoegen, en dit een kwartiertje laten staan. Ik raad het niet aan, omdat lijnzaad op je spijsvertering werkt. Als je kleine hoeveelheden koek eet is dit oké, maar als je meer eet, zoals ik graag wil, zijn chiazaden fijner!)

Stap 3 Meng de havermout met de het chiazaadmengsel. Blend dit in de keukenmachine tot een mooi geheel. Er vormt zich een soort deeg.
Stap 4 Verwarm de kokosolie en voeg die bij het deeg in de keukenmachine. Ook dit meng je weer.
Stap 5 Snijd de appels en peer in blokjes. Je mag zelf bepalen of je de schil eromheen laat - ik raad het aan. Daar zitten immers weer voedingsstoffen zoals vezels in. Houd een appel en de peer apart, in stukjes. De rest doe je in de keukenmachine, bij het havermout-chiazaadmengsel. Doe hier ook de kaneel erbij. Meng tot er een glad deeg ontstaat.
Stap 6 Nu doe je de appel en peer erbij die je apart hebt gehouden. Ik vind het altijd erg lekker om nog stukjes te proeven, vandaar dat dit er nu pas bij gaat. Zet de machine op de laagste stand. Je doet dit alleen om de appel en peer te mengen door het mengsel en wellicht de stukjes nog iets kleiner te maken. Mix het niet te lang - je wilt echt stukjes fruit houden!

Stap 7 Dit geheel hevel je over in een grote kom. Hierbij doe je de gojibessen en/of rozijnen en pompoenpitten en je mengt het goed door elkaar. Bij mij was het mengsel echt een beetje een broodachtig (nog wel vloeibaarder hoor!), kneedbaar, gebonden en smeuïg. Gooey is een goed woord. En dat komt echt doordat er chiazaad in zit.
Stap 9 Neem een ovenschaal. De ovenschaal die ik gebruikte is 22x12 cm, maar dat luistert niet zo nauw. Ik gebruikte bakpapier, dit verkreukelde ik en deed ik in de ovenschaal. Hier doe je je mengsel in. Strijk het glad en zet het in de oven voor 50 minuten. Ik vind het altijd fijn om tijdens het bakken te checken of het goed gaat. Ik vind het lekker als de korst iets harder is. Houd je meer van wat zachter? Doe er dan na 20 minuutjes een vel bakpapier overheen.
Stap 10 Na 50 minuten is je stuk cake klaar! Haal 'm uit de ovenschaal (laat 'm op het bakpapier). Koud is zijn de stukken heel lekker, maar een beetje warm ook! Dus proef een stukje als de cake lauw is, laat 'm dan verder afkoelen. Snijd 'm daarna in bijvoorbeeld 8 stukken, maar je kan 'm ook in nog meer stukjes snijden. Wat jij wil.

Bewaar de stukjes in de koelkast - ze zijn ook erg lekker als ze gekoeld zijn! Je kan ze altijd nog even opwarmen in de oven, al ben ik altijd bang dat het dan zacht wordt..

Ik vind het super lekker! Vooral de stukjes appel die er nog in zitten maken het zoeter, en de pompoenpitjes geven er een welkome bite aan. Ik vind het altijd lekker als er verschillende structuren en smaken in een hapje zitten. De gojibessen worden zacht doordat er vocht in het mengsel zit, which is good. Erg lekker!

En, zou jij het ook maken? Het is heel bewerkelijk en je dat vind ik altijd fijn aan een recept, zo kan je het personaliseren! Zo kan je er ook bijvoorbeeld nog noten of rozijnen aan toevoegen, wat jij lekker vindt.

Liefs, en laat me weten wat je er van vindt!

1 gedachten:

  1. Nomnom, lekker! Ik gooi er denk ik nog rozijnen door heen, voor het extra appeltaarteffect ;)

    BeantwoordenVerwijderen