Geroosterde mais & rode peper houmous

8 september 2014

OH deze houmous is zo lekker!

Laatst had ik houmous gemaakt van mungbonen. Ik kwam het recept tegen en had nog mungbonen over, en omdat ik niet zo goed wist wat ik ermee moest besloot ik het houmousrecept te volgen. Er zat verder nog tahini, citroen en knoflook in. Maar het werd niet echt lekker. Ik heb het een paar keer gegeten op crackers, met erop tomaat en courgette (om het lekkerder te maken), maar nee. En toen gooide ik het weg. Ook al hou ik echt niet van eten weggooien. Maar ik gooide het weg. Ik raad je dit recept dus NIET aan. Het werd namelijk erg droog en ik besefte me dat ik niet zo weg ben van mungbonen, en hoewel tahini zo super lekker is (en er een halve pot van in zat), kon het de smaak van de bonen niet overtreffen.

Maar toen kwam ik via mijn momenteel meest favoriete blogje Brewing Happiness op een recept gemaakt van kikkererwten, maar houmous natuurlijk eigenlijk van gemaakt wordt, geroosterde mais en jalapeñopeper. OH dat klonk lekker. En dat was het ook, ah wat is het heerlijk.

Als je schrikt van de jalapeñopeper of rode peper, dat hoeft niet. Ik begin pittig eten wel steeds meer te waarderen, maar dan moet het wel heel heel licht pittig zijn. Een soort pittige nasmaak, dat vind ik wel lekker. Ik heb een lieve Indo vader, maar hij heeft die pittig eten-genen niet aan mij doorgegeven. Of altijd veel te veel suiker door zijn heerlijke pittige eten heen gegooid, voor de kids met die zwakke smaakpapillen. Maar goed, wees niet bang. Als ik het zelfs lekker vind, dan is voor vrijwel iedereen lekker. En je kan 't uiteraard pittiger maken als je daar van houdt!

Yes, je ziet het goed. Ik ben schuldig aan het gebruik van blikvoer. Klinkt vies. Maar ik wilde het niet mooier voordoen dan het is, het komt nou eenmaal uit een blik! Het is aan jou wat je gebruikt: je kan natuurlijk maiskolven gebruiken en gedroogde kikkererwten. Ik vond dit wel lekker makkelijk, al gebruik ik het liever niet. Maar bij gebrek aan beter.. (of aan tijd of zin, want de gedroogde kikkererwten staan wel mooi te wezen in een pot in de kast). Bij de blikken let ik er wel op dat er geen suiker aan is toegevoegd en ik spoel de groenten ook nog even af voordat ik ze gebruik. Of het zin heeft weet ik niet, maar het voelt wel beter.

H O U M O U S
• hartig • tussendoor • plantaardig •

Deze houmous is zo fijn dat je je best moet doen de pot niet veel te snel leeg te eten en het aan iedereen te willen uitdelen. Al is dat natuurlijk niet iets slechts. Maar oké, lekker dus. Wel leuk dat mijn eerste gelukte houmous al gelijk een variant is op gewone houmous. Ik denk niet dat ik ooit gewone wil maken, na het maken van deze. Ik praat bijna alsof ik verliefd ben.

Ingrediënten voor een fijne pot houmous:
• Groot blik mais
• Groot blik kikkererwten
• Een rode peper
• Een limoen
• Een eetlepel extra vierge olijfolie
• 1/4 cup tahini ♥
• 1/2 cup water
• Peper en zout

B E R E I D I N G

Verwarm de oven voor op 220°C.
Was de mais en laat goed uitlekken. Verspreid het vervolgens op een met bakpapier beklede bakplaat. Leg daar ook de rode peper bij.
Bak dit voor tien minuten in de oven. Haal na tien minuten de peper uit de oven, gooi de mais om en bak dit nog voor 5 minuten.
Haal bakplaat met mais uit de oven en gooi ze in de blender. Blend tot je een fijn geheel hebt.
Als je mij bent, snijd je de rode peper open en haal je ALLE zaadjes eruit. Dan krijgt de houmous al een licht pittige nasmaak. Als je wat pittiger lekker vindt, kun je wat zaadjes laten zitten. It's up to you. Snijd de peper verder in stukjes.
Gooi de peper bij de mais en blend, weer tot een fijn geheel.
Was nu maar even goed je handen! Als je namelijk per ongeluk met je pepervingers in je ogen wrijft, is dat niet fijn. Of als je aan je vingers likt, is dat ook niet fijn. De wijze woorden van een ervaringsdeskundige.
Vervolgens voeg je de afgespoelde kikkererwten, tahini, olijfolie, het sap van de limoen, een beetje zout en peper toe. Blend blend blend, tot het zacht en smeuïg is.
Doe het in een mooi potje, bijvoorbeeld een weckpot, zodat je het kan bewaren. Als je dat kan. Cuz it's goooood.

De crackers die je ziet zijn van Marks & Spencer, wat je in Den Haag en Amsterdam kan vinden. In Amsterdam had ik deze super lekkere flinterdunne, stevige en krakende crackers gekocht, de 'multiseed wholegrain fladbreads - crunchy flatbreads topped with seeds, perfect for dipping'. Zo, dan weet je ze te vinden. Vet lekker. Perfect ook bij deze houmous, op rijstwafels of andere, luchtige crackers smaakte het toch anders. Ik moet snel weer naar Marks & Spencer. Dit was de eerste keer in Nederland dat ik erin was geweest, en ik waande me weer even terug in Londen. Fijn hoor. Fijn dat het ook in Nederland zit en dat het zo makkelijk bereikbaar is - ik ben benieuwd naar de winkel in Den Haag. En ah, de huisstijl van Marks & Spencer.. dat verleidt me natuurlijk ook, je kent me.

Ik hoop dat dit postje je inspireert tot het maken van houmous! Want, ik heb het pas honderd keer gezegd, deze houmous is HEERLIJK! Check ook het blogje van Haley, die mij weer inspireerde met haar houmous (waarbij ze maiskolven gebruikte). Ik zal vast nog vaker recepten van haar namaken, want oohh...

Liefs, fijne maandag!

6 gedachten:

  1. Mmm, ik hou zo van houmous!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik proberen hoor! Die houmous op school was zooo lekker, ik had het nog nooit eerder geproefd...i love foooood en jou blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee, hummus met mais! Ik hou ook niet van mungbonen. Het is wel leuk om er zelf taugé van te kweken, maar verder doe ik er niks mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jee! Nu al blij dat ik je blog "gevonden" heb! Deze humus klinkt echt super lekker! Wij maken het sowieso vaak zelf, maar af en toe nét iets anders is erg welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, wat leuk! ♥ Ik ben dol op houmous :) Dit receptje ga ik zéker uitproberen binnenkort! Dankjewel!

    Liefs,
    Adriënne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I don't know how I just saw this post, but I just have to tell you how much I adore you and your photography! You are such a darling. And I LOVE this variation of my recipe!

    BeantwoordenVerwijderen