Icecream sandwich

13 september 2014

Dit ijsje deed me zo veel denken aan vroeger. Dan keken we het eerste seizoen van Idols of Lotto Weekend Millionaires (yes, lang geleden!) op de zaterdagavond en kwam m'n vader aanzetten met vanille/chocolade/aardbeienijs tussen twee wafeltjes. Ah, heerlijk.

Op Instagram kwam ik op een receptje voor fig and lemon slice. Bars gemaakt van vijgen met daarop een laagje citroen. Ah, I love vijgen. Het zag er heerlijk uit en ik begon de vijgen te weken, maar ik kwam erachter dat het recept veel kokosolie gebruikt, vijf eetlepels in totaal. Nu vind ik kokosolie heerlijk om in te bakken, maar niet om onverwarmd te eten. De substantie vind ik echt heel naar, zo glibberig en bah. Dus. Dat wilde ik niet. Daarom besloot ik om wel de overige ingrediënten te mengen, dit in de koelkast te zetten, het in repen te snijden en zo op te eten, als tussendoortje. Tot ik dezelfde avond een super goed idee kreeg..

Ook via Instagram, je begrijpt hoe belangrijk deze bron voor het vormgeven van mijn leven is, zag ik een wafel met ijs ertussen. Dat kon ik natuurlijk ook maken: wafels van het vijgenmengsel en hier bananenijs tussen!

I C E C R E A M S A N D W I C H
• voor twee wafels • zoet • tussendoor • plantaardig •

AH wat was dit fijn. Je kan niet ontkennen dat dit er super lekker uit ziet, toch?

B E R E I D I N G

Wafels:
• drie gedroogde vijgen, geweekt in water
• 1/4 cup geraspte kokos
• een eetlepel chiazaad, geweekt in 3 eetlepels tot er een gel ontstaat (in warm water gaat het sneller)
• eventueel een theelepel rijststroop of andere stroop naar keuze

Snijd de vijgen in kleine stukjes en maak ze fijn in de keukenmachine. Gooi daarna de kokos, chiazaadjes en rijststroop erbij, en blend tot het een mooi geheel is. Maak er een bal van.
Snijd de bal in vier gelijke stukken en maak er kleine balletjes van; deze druk je plat en zo heb je je wafel. Maak er vier. Leg je wafels voor een halfuur tot een uur in de vriezer voor je ze serveert.

Nanaicecream:
• twee bananen
• cacao-nibs

Maak vervolgens je soft-serve bananenijs: lees hier het recept.

Neem twee wafels, verdeel daar het bananenijs over en doe er een wafel bovenop. Strooi er cacaonibs overheen, het mag lekker veel zijn! En het belangrijkste van dit recept, enjoooooy. Want het is heerlijkheid. Echt iets voor deze zaterdag.

Liefs!

1 gedachten:

  1. IJs tussen wafels, ja dat is wel jeugdsentiment. In mijn jeugd had je echt van die ijsworsten uit de supermarkt.
    Prachtige foto inderdaad! Zou er zo een hap van willen nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen