Rawnola

6 september 2014

Hi sweeties!

Via Instagram kwam ik weer eens op een fijn en heerlijk zoet receptje: rawnola. Klinkt als granola, maar dan rauw, toch? Granola dat niet de oven in gaat!

Als ik Instagram mag geloven, heeft Lonijane het recept bedacht. Dus dan vind ik dat zij ook de credits verdient! Ik volg haar zelf trouwens niet.

R A W N O L A
• zoet • ontbijt • tussendoor • plantaardig •

Het zijn kleine balletjes van haver- of speltvlokken, dadels en geraspte kokos. Lonijane voegt er zelf nog coconut sugar aan toe en er wordt ook wel ahornsiroop aan toegevoegd. Ik denk dat rijststroop ook prima zal werken, maar ik doe het met alleen de drie eerste ingrediƫnten.

• 1/2 cup speltvlokken/havervlokken/havermout. Ik gebruikte speltvlokken.
• 1/2 cup geraspte kokos.
• 7 medjool dadels (dus die grote, zachte, heerlijke dadels, niet die kleine (daar word vaak suiker aan toegevoegd)! Ja, die duurdere dadels inderdaad, maar die zo dat geld waar zijn want ze zijn HEERLIJK).
• Optioneel: een eetlepel coconut sugar, een halve eetlepel ahornsiroop of rijststroop.

B E R E I D I N G

Snijd de medjool dadels in kleine stukjes. Deze gooi je als eerste in de keukenmachine, totdat ze helemaal klein en fijn zijn, en zelfs stroperig.
Vervolgens doe je daar je daar de speltvlokken/havervlokken/havermout bij en ook de geraspte kokos. Laat de keukenmachine een tijdje zijn werk doen, tot je mengsel uit kleine fijne deeltjes van alles bestaat.
Nu moet jij aan het werk. Gooi je mengsel op een bordje en maak hier kleine balletjes van. Ik had 6 medjool dadels gebruikt en ik denk dat ik er 7 had moeten gebruiken, dan was het maken van de balletjes makkelijker geweest! Ik denk dat dit ook de reden is dat er stroop of siroop aan toegevoegd wordt.
Doe de bolletjes ergens in waar je ze goed kan bewaren, bijvoorbeeld een weckpot of een gewoon glazen potje.

Ik vind ze erg lekker! Lekker zoet, met die crunch van de speltvlokken. En ik ben gek op kokos. Dat moet zeker wel, dat je van kokos houdt!

Je kan ze met van alles eten. Vaak snoep ik ze los, maar ze passen ook heerlijk bij een bordje yoghurt (van bijvoorbeeld Provamel, die is zonder suiker!) in combinatie met fruit. Of gooi ze in een smoothiebowl!
Ik ben erg benieuwd wat jij er van vindt. Laat je het me weten als je ze hebt gemaakt?

Liefs! Fijne zaterdag!

3 gedachten:

  1. Mmmm, dit ga ik zeker een keertje proberen! Bedankt voor het delen!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ga het zeker een keer proberen!

    Liefs, Iep

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker!! Ik ben zo'n fan van rawnola!!

    BeantwoordenVerwijderen