Salad Samurai

17 september 2014

Ik vind het de laatste tijd lastig om eten voor mezelf te maken. Het lijkt soms alsof ik opnieuw moet leren koken; veel dingen ontdekken en combinaties uitproberen, en ook kruiden hebben een nieuw plekje gekregen. Ik moet me als het ware opnieuw vertrouwd maken met ingrediënten en recepten, en ik vind dit super fijn om te doen. Begrijp me niet verkeerd, leren koken vind ik echt geen probleem. Instagram staat vol met heerlijke recepten en daar haal ik ook regelmatig mijn inspiratie vandaan, maar ik vond het tijd dat ik een meer vaste bron van inspiratie had. Een kookboek, met veganistische recepten. Ook omdat ik het idee heb dat ik voedingsstoffen misloop op deze manier, en dat is niet goed! En, als ik voor meerdere mensen kook (Lucas en ik eten vrijwel altijd samen), wil ik ook gewoon een mooi en heerlijk en compleet maaltje maken. Voor mezelf is een incomplete maaltijd nog oké, maar voor iemand anders? Echt niet! Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat hij voor zichzelf gaat koken, ik vind het veel te leuk om te doen en ik wil graag samen blijven eten! EN Ik had ook gewoon zin om een boek te kopen want daar hou ik van. Wat sommige mensen met schoenen hebben, heb ik met boeken. En eten. En servies en plantjes en kaarten.

Ik stuitte op een super mooi boek. Zoals jullie misschien wel weten vind ik de vormgeving, het visuele en illustratieve aspect heel belangrijk en zou ik een kookboek minder snel kopen als ik het er niet mooi uit vind zien. Dan vind ik het gewoon niet zo leuk om in te kijken en trekt het me niet aan, sorry! I litterally absolutely do judge a book by its cover ;). Maar alleen boeken, hoor. Oké, ook winkels en koffietentjes. Ik heb gewoon het idee dat de koffie lekkerder is in een mooi tentje dan in een niet zo mooi tentje. Speciaal voor mensen als ik maken ze die tentjes zo mooi, zodat ik er naar binnen ga. Want dat doe ik ook, want ik word aangetrokken door het tentje én ik hou van koffie. Of misschien denk ik alleen dat ik van koffie hou omdat ik het een mooi tentje vind. Ik voel me gewoon gelukkiger in een mooie omgeving, echt. En ik hou ook wel echt van koffie.

Anyway, het boek wat ik op zijn cover (en titel) judgede: Salad Samurai - 100 Cutting-Edge, Ultra-Hearty, Easy-To-Make Salads You Don't Have to Be Vegan to Love. Vette titel! En mooie cover én prachtige fotografie. Speciaal voor mij, zodat ik het ging bestellen. Gemaakt door Vanessa K. Rees.
Terry Hope Romero is de schrijfster van dit mooie boek en ze heeft al meerdere kookboeken met vegan recepten. Bijna bestelde ik Veganomicon er ook gelijk bij, maar moest van mezelf toch niet te hard van stapel lopen (het kwam ook door het Bol.com dilemma met gratis verzendkosten bij bestelling boven de twintig euro, waar ik nog onder zat, maar ik gaf er niet aan toe!).

Toen ik het had besteld, kon ik niet wachten. En zoals ik op FB zei: I could not wait to have it in my hands and drool all over it. And I did. Prachtig boek. Zo fijn om er door heen te bladeren en al die mooie foto's te zien, met gerechten die me heerlijk lijken. Er staan prachtige salades in, maar nu komt de anticlimax: ik vind het te lastig. Te veel ingrediënten, te veel nieuwe producten. Zoals ik net beschreef was ik op zoek naar een soort nieuwe vaste bron van recepten, en dit is het het helaas niet. En, nog meer anticlimax, ik heb het geruild. Voor een boek met een minder mooie cover. Die ook nog eens beschadigd was toen ik 'm kreeg. Maar met hele goeie recepten, erg leuke schrijfstijl, met veel minder ingrediënten en poespas. En, omdat ik perse een kookboek wilde, maar niet heel veel geld had, heb ik dit boek moeten omruilen.. Met tranen in mijn ogen heb ik het weer teruggestuurd, maar gelukkig heb ik de foto's nog..

Ik denk, hoop, vermoed, dat ik dit boek nog wel eens ga bestellen. Als ik wat beter ben geworden met koken en me wat vertrouwder voel met kruiden en gerechten. Want oh, wat is het prachtig. En oh, wat staan er mega lekkere recepten in. Maar helaas, niet voor nu.

En het andere boek is wel echt heel erg fijn! En daarover zal ik binnenkort een stukje schrijven. Maar vandaag neem ik 'm weer mooi mee in de trein, om 't te lezen.

Bestel Salad Samurai.
Terry Hope Romero heeft een blog en Facebookpagina.
Fotografe Vanessa K. Rees heeft ook een blog - daar komen de foto's uit deze post vandaan.

Liefs! EN, belangrijk, heb jij nog (kook)boeken tips?

8 gedachten:

  1. Wauw, inderdaad prachtige vormgeving en fotografie. Hier hou ik ook van!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo herkenbaar! Ik had ook echt het gevoel dat ik opnieuw moest leren koken toen mijn vriend en ik plantaardig gingen eten, en ik vond het ook heel leuk om te doen (een beetje vermoeiend soms, dat wel). Salad Samurai stijgt mij op het moment ook boven de pet, de recepten zien er heerlijk uit, dus ik ga er vast nog wel eens mee aan de slag, maar nu niet.
    Als je nog wat centjes over hebt en je wilt een mooi en meer toegankelijk boek, dan raad ik Isa Does It aan. Dat is ook gefotografeerd door Vanessa Rees en Isa heeft het speciaal geschreven met het idee dat de recepten ook voor onervaren koks haalbaar moeten zijn. Er worden wel wat typisch Amerikaanse ingrediënten gebruikt, maar met een redelijk gevulde voorraadkast en een paar kleine aanpassingen kom je een heel eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer van het boek, maar hej nu heb je een kookboek waar je mee kan werken. Dikke duim voor jouw vegan project! lijkt me super hard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer van het boek maar ik herken het. Vorig jaar kreeg ik het kookboek à la mère de familie, echt een prachtig boek. Het zijn alleen allemaal recepten met onhaalbare ingrediënten of dingen die ik gewoon nooit eet :P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor je uitgebreide bericht op mijn blog! Ik vind het super leuk dat je zo enthousiast bent :-) Ik post mijn antwoord op je vragen ook even hier.

    David en ik zijn inderdaad tegelijk vegan gaan eten. We waren al vegetariër en vanaf het moment dat we voor het eerst serieus interesse kregen in plantaardig eten hebben we er ongeveer twee jaar over gedaan om helemaal vegan te worden. Dat is inmiddels iets minder dan twee jaar geleden. Ergens middenin onze ‘transformatie’ ben ik begonnen met recepten opschrijven en heeft David de website voor me gemaakt. De VeganChallenge was er toen nog niet en de enige andere actieve Nederlandse vegan blog was De Plantaardige Keuken van Alynda. Er zijn sindsdien zo enorm veel vegan websites, eetgelegenheden, evenementen en producten bijgekomen dat ik het bijna niet kan geloven. Dit is een hele leuke tijd om veganist te zijn of te worden!

    De voorraadkast in ons kleine appartement barst bijna uit zijn voegen en als ik een nieuw ingrediënt of keuken-accessoire wil hebben is de eerste vraag die ik mezelf stel ‘past het er nog bij’. Vroeger kookte ik nooit met gember, komijn of gerookte paprika en nu kan ik niet meer zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh zonde van het boek! Dat is zo stom hè, als het allemaal lastige gerechten zijn met moeilijke ingrediëten..
    Laatst heb ik 3 kookboeken gekocht die ik echt kan aanraden: De Vegarevolutie, Veganomicon en De Dikke Vegetariër (er staan veel vegan recepten in, en de meeste vegetarische gerechten zijn heel makkelijk te veganizeren). Alle 3 hebben ze redelijk makkelijke gerechten/ingrediënten (of misschien vind ik dit al wel omdat ik nu al een tijdje vegan kook en er veel mee bezig ben).
    Ben benieuwd naar je nieuwe kookboek ;)

    Je vroeg trouwens om een goed hummus recept, ik doe eigenlijk altijd maar wat.. meestal is het zoiets: 1 blik kikkererwten, een paar flinke eetlepels tahini, 1 teentje knoflook, wat citroensap en (olijf)olie, en wat vocht (kan water zijn of uit het blik kikkererwten).
    Tussendoor gewoon vaak proeven om te kijken wat je nog mist!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh zonde, dat terug sturen!
    Ik zou het niet kunnen, maar dat zegt dan ook iemand met een lichtelijke (ahum) kookboekenverslaving ;-)

    Maar het boek dat Martine aanraadt zou ik ook adviseren: Isa Does it (er staat een review op mijn blog). Veganomicon zou ik niet zo snel doen als je echt graag een mooie lay out wenst. Er staat wel heel veel in, maar nauwelijks foto's en die er in staan zijn echt niet mooi.

    Ik bestel boeken overigens altijd via bookdepository.com , een stuk goedkoper en nooit verzendkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit boek bestelde ik onlangs ook via Book Depository, ik kijk er al naar uit! Net als jij heb ik ook een zwak voor mooie kookboeken. Ik ga niet zo snel 'minder mooie' kookboeken kopen, en al zeker geen kookboeken zonder foto's! Ik ben benieuwd voor welk boek je Salad Samurai hebt ingeruild!

    BeantwoordenVerwijderen