what to do with all that mango

3 september 2014

Ik ben gek op de markt. En dan natuurlijk vooral voor de mega voordeeltjes. Ik hoef namelijk niet per se al mijn groenten en fruit op de markt te halen, omdat het mega veel sjouwwerk is en de kwaliteit niet altijd even goed. Maar de laatste tijd gaat het goed met mijn marktkoopjes, laatst had ik namelijk zelfs negen mango's voor drie euro. En yes, dat is super cheap!

Zo veel mango voor zo weinig geld, oh, je kan me bijna niet blijer krijgen. En dit vond ik het uitgelezen moment om lekker nieuwe dingen uit te proberen met mango, wat ik normaal niet zou durven doordat het best prijzig is. Dan eet ik een mango uit een mooi schaaltje terwijl ik mijn lekkerste kleren aan heb en een prachtig boek lees of Dexter kijk, zonder dat iemand me mag storen. Oké, niet zo extreem (al ben ik hier wel toe in staat), maar je snapt wat ik bedoel.

Nieuwe dingen uitproberen dus. Ik probeerde er drie en jij kan hieronder de recepten en bevindingen lezen!

M A N G O S T R I P S
• zoet • tussendoor • plantaardig • fruit •

In Londen vond ik veel nieuw eten. Zo ook repen bestaande uit alleen fruit, als tussendoortje. Heel fijn. Het kan bestaan uit één soort fruit, maar ook uit meerdere soorten, bijvoorbeeld de rolletjes van Bear, 'with no added nonsense', (waarvan de verpakkingen mega cute zijn en ik ze daarom MOEST proberen - en als je ze per vijf koopt, zit het in een soort kartonnen koffertje; ik zie kleine kindjes er al helemaal mee lopen!), en ik had ook eens een tropical fruitbar van een merk dat ik ben vergeten. Super lekker, ik heb nu net een Bear-rolletje achter de kiezen. Maar best prijzig. Dus ik dacht dat ik dit zelf moest kunnen maken and yes, goed nieuws, da ken. En je raad het al, ik maakte de rolletjes van mango.

B E R E I D I N G

Wat je nodig hebt zijn twee mango's. Deze pureer je in een blender of keukenmachine en vervolgens verdeel je dit over een met bakpapier beklede bakplaat. Het is belangrijk dat je het gelijkmatig verdeeld. En dit bak je voor ongeveer drie uur in een oven op 80ºC - ik liet de plaat drie en een half uur in de oven staan, omdat er nog delen te nat waren. Het is goed als de mango droog en flexibel is, en dus niet meer nat. Laat het afkoelen en knip het in strippen. And enjoy!

M A N G O B A N A N E N I J S
• zoet • tussendoor • plantaardig • fruit •

En ik ga gelijk door met het volgende mangoreceptje. IJS. Met mango.

B E R E I D I N G

• een mango, in kleine blokjes
• anderhalve bevroren banaan, in stukjes
• halve niet-bevroren banaan, in stukjes
{ als je een goede keukenmachine hebt, raad ik aan gewoon twee bevroren bananen te gebruiken! = extra romigheid}

Ik heb natuurlijk al eens eerder en eerder geblogd over bananenijs, ook wel nanaicecream. We gaan het maken op de beste manier voor het lekkerste ijs, het zogenaamde 'soft-serve'.
Lees in deze blogpost hoe je soft-serve maakt. Voeg tijdens het blenden 3/4 van je mango toe. Je moet zelf even aankijken of je de mango super klein wil hebben of grotere stukjes wil, het ligt aan de blendtijd hoe je mango wordt. Schraap het ijs uit de keukenmachine en doe het in een mooi bakje. Garneer met de rest van de mango.

{ ik ga het toegeven. Het ijsje op de foto is niet op de soft-serve manier gemaakt! Maar hierbij had ik eerst de bananen geblend en daarna ingevroren. NOOIT doen (ik ook niet meer). Het krijgt veel minder smaak en is veeeeel minder ijsachtig en niet romig. Maar om aan te geven dat jouw ijsje er vast anders, zachter en mooier uit ziet dan dit ijsje. }

M E L O E N M A N G O N E C T A R I N E S M O O T H I E
• zoet • tussendoor • plantaardig • fruit •

Een hele mond vol, meloenmangonectarinesmoothie. En dat wassie ook. Twee grote glazen haalde ik eruit. Ik had het al op FB gezegd: één van de lekkerste smoothies OOIT gemaakt. En één van de mooiste, fel oranjegeel.

B E R E I D I N G

• een meloen, in blokjes
• een mango, in blokjes
• een nectarine, in stukjes

En gewoon blenden tot je de prachtigste smoothie ooit hebt gemaakt. En het tweede glas geven aan de liefde van je leven.

Ik vond het alle drie hele fijne recepten! Mango is echt een van mijn lievelingsfruiten, ik denk eigenlijk wel mijn allerlievelingst. Samen met meloen, nectarines, bananen... oh en blauwe bessen en frambozen. En ananas.

Ik zou het leuk vinden om te horen wat je van deze super simpele, maar heerlijke recepten vindt, al helemaal als je ze hebt gemaakt!

Liefs, Sanne

7 gedachten:

  1. Mmm mango, en dan 9 stuks! Je brouwsels lijken me super lekker allemaal. Ik moet ook weer eens mango-ijs uit de blender maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh dat ziet er lekker uit! ik wil zeker eens die mangostrips proberen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg spontaan trek in mango..
    Ik had wel gehoord van "fruit leather" maar niet dat het eigenlijk zo simpel is om te maken, leuk om mee te experimenteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet eigenlijk nooit mango, maar vind het wel heerlijk!
    Leuk dit joh, ziet er heel lekker uit!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mangostrips zien er zo vrolijk uit, het lijken net snoepjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je de mango strips gemaakt hebt, ik kwam het toevallig net tegen in mijn brandnew Green Kitchen Stories kookboek. Nu jij zo enthousiast bent moet ik het ook echt eens proberen!
    De rest ziet er ook heerlijk uit. Ik ga ook eens dat mangobananenijs proberen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. alles ziet er ongelofelijk lekker uit, Sanne! Wat mooi ook die mangistrips! Superleuke receptjes :)
    xo

    BeantwoordenVerwijderen