All-time favorite havermout

3 december 2014

Slapen is als een tijdmachine naar ontbijt :). En wat is dit ontbijtje lekker wakker worden. Ik ben geen mens zonder m'n havermout, en het liefst neem ik er ook even de tijd voor. Boek erbij, beetje Instagrammen.. Als ik te weinig tijd heb, neem ik het mee de trein in. En het ziet er dan wel een beetje viezig uit en het moet er vast raar uitzien dat ik een soort babyhapje naar binnen werk, maar het is zo fijn.

Vooral nu het koud is is een warm ontbijtje zo lekker! Het is ook heel chill dat deze havermout zo snel klaar is, voor deze donkere grauwe herfstochtenden. Havermout #3 is er een met banaan, blauwe bessen en rozijnen.

All-time favorite havermout

Zacht en romig en warm en zoet en mjam!

Ingrediƫnten
• 40 gram havermout
• 200 ml (plantaardige) melk / water*
• 1 of 2 bananen
• Handje blauwe bessen
• Handje rozijnen

*Liever een wat zachtere havermout? Neem dan tot 300 ml vocht. Je kan melk en water ook samen gebruiken.

Bereiding
Stap 1 Plet de helft van de banaan / bananen fijn en snijd de andere helft in plakjes.
Stap 2 Doe 200 ml melk of water in een pannetje en breng het op laag vuur aan de kook.
Stap 3 Voeg de havermout toe en roer goed. Houd je vuur laag.
Stap 4 Gooi een handje blauwe bessen en rozijnen door de havermout. Dan kunnen de rozijnen nog wat vocht opnemen. Ik doe de blauwe bessen er hier al bij omdat ik bevroren bessen gebruik. Gebruik je niet bevroren bessen? Dan zou ik ze er later bij gooien, dan blijven ze mooi.
Stap 5 Roer je havermout door en zorg dat het niet te droog wordt + niet plakt aan de pan.
Stap 6 Doe de banaan erbij als de bessen ontdooid zijn en je blij bent met de structuur.
Stap 7 Schep je havermout in een schaaltje en doe je ogen dicht als je een hapje neemt en denk even niet aan je huiswerk.

Een tip voor fruit als blauwe bessen: ik haal 't altijd uit het vriesvak bij de AH! Daar kun je heel veel verschillende bevroren fruit vinden. Bosvruchten, cranberries, mango, granaatappelpitjes.. Echt handig en makkelijk. Ook voor bananenijs :).

En? Heeeeeerlijk? ;)

Liefs!

Benieuwd naar de andere havermoutjes van deze week?
#1 Kruidnootjes havermout
#2 Friszure limoenhavermout

0gedachten:

Een reactie plaatsen