Friszure limoenhavermout

2 december 2014

Ik had voor mijn verjaardag een enooooorme fruitmand gekregen. En daarin zaten ook limoenen. Nu is een glas water met wat limoensap niet verkeerd, maar wat ik er verder mee kon, wist ik niet zo goed. Daarom gebruikte ik het voor de havermout, om 't uit te proberen. En het was lekkerrr. Heel anders dan dat ik gewend was, maar lekker.

Dus, havermout #2 van deze week, friszure limoenhavermout. Even iets anders dan die zoete van gisteren!

Friszure limoenhavermout

Heel fris en een beetje zuur :)

Ingrediënten
• 40 gram havermout
• 200 ml (plantaardige) melk / water
• 1/2 tot 1 limoen
• 1 of 2 bananen (ook voor de topping)
• Toppings naar keuze. Ik had plakjes banaan, blauwe bessen, pompoenpitten en chiazaadjes.

*Liever een wat zachtere havermout? Neem dan tot 300 ml vocht. Je kan melk en water ook samen gebruiken.

Bereiding
Stap 1 Plet de helft van de banaan / bananen fijn en snijd de andere helft in plakjes.
Stap 2 Doe 200 ml melk of water in een pannetje en breng het op laag vuur aan de kook.
Stap 3 Voeg de havermout toe en roer goed. Houd je vuur laag.
Stap 4 Doe de geplette banaan door de havermout.
Stap 5 Roer je havermout door en zorg dat het niet te droog wordt + niet plakt aan de pan.
Stap 6 Ben je blij met de structuur? Voeg dan het sap van 1/2 of 1 limoen toe. Ik gebruikte zelf 1 hele limoen, wat best zuur was. Het is maar net wat je lekker vindt! Ben je er niet zeker van? Begin dan met 1/2 limoen.
Stap 7 Roer nog even door en zet het vuur uit.
Stap 8 Schep je havermout in een schaaltje en top met de plakjes banaan en je andere toppings, zoals blauwe bessen, pompoenpitten of chiazaadjes. Deze toppings raad ik je ook wel echt aan! Door de zoete blauwe bessen en banaan ontstaat er een mooi evenwicht met een hapje zure limoenhavermout
Enjoy!

Liefs

1 gedachten:

  1. Dat lijkt mij een lekkere combi met limoen!
    Mooie foto hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen