Smoothiebowl - banaan, dadels en havermout

27 januari 2015

OOOOOOOOOO dames en heren, wat is dit lekker. O. Lange tijd heb ik niet zoiets heerlijks gegeten als dit. Kijk. Bananen doen het altijd goed bij me. Daar zeg ik nooit nee tegen. Maar ook nog in combinatie met dadels en havermout en duizend toppings, ahhhhhhhhh. LEKKER man. Wacht, ik schraap nog even wat meer uit m'n bord.

Een smoothiebowl is een smoothie in een kom, die je niet opdrinkt maar op eet, met allerlei toppings. Het is gewoon een mengelmoes van allemaal lekkere soorten fruit en zaden. Je kan er mee variëren hoe je wil, al raad ik je wel aan bananen te gebruiken omdat die de smoothiebowl wat body geven. Blauwe bessen en mango vind ik gewoon heerlijk, maar die lagen ook maar toevallig in m'n vriezer. Toppings kun je variëren hoe je wil, ik kan met al dat lekkers in m'n kast niet meer kiezen ;). Ook vind ik toppings erg lekker, ik vind het fijn om ook wat te kauwen te hebben.

Meestal zijn smoothiebowls zonder havermout. Maar omdat ik niet zeker wist of ik dat wel trok - ik eet elke ochtend havermout en ik ben uren blij verzadigd - wilde ik het graag met doen. Omdat ik het altijd kook en niet wist hoe het zou zijn als ik 'rauw' in de smoothie zou gooien, heb ik het geweekt voor een nacht. Ik denk dat het er prima doorheen kan zonder te weken, maar nu kreeg de smoothiebowl een hele fijne, dikke structuur. Heerlijk vind ik 't!

Ik heb trouwens begrepen dat mijn ontbijtjes best groot zijn, hihi. Ik vind het gewoon heerlijk om groot te ontbijten. Ten eerste omdat ontbijt heel belangrijk is en je daarna de dag door moet: hier krijg ik energie van. Daarnaast krijg ik uren lang geen trek, wat ik heel fijn vind - in ontbijten ben ik goed en geen tekort aan inspiratie, maar dat is voor de lunch wel anders. Ik weet nóoit wat ik moet lunchen. Vandaar!

• Om dit ontbijtje wat kleiner te maken, kun je de hoeveelheid havermout halveren of weglaten, of er een banaan minder in doen.
• Wil je graag geen havermout in de smoothiebowl doen? Doe er dan een banaantje extra doorheen.

Ik ben voor dit recept ontzettend geïnspireerd door Celine van Health, Beauty & Mind



Smoothiebowl

Dit wordt het hoogtepunt van je dag


Ingrediënten
• 1/3 cup (40 gram) havermout
• 1/3 cup (plantaardige) melk- ik gebruikte ongezoete sojamelk met calcium
Gooi dit bij elkaar, doe er nog een beetje extra melk bij, goed roeren en zet in de koelkast voor een nacht of een paar uur. Geen tijd? Geen probleem. Gooi 't er dan alsnog doorheen bij stap 1, zonder de melk.

Verdere ingrediënten
• 2 bananen
• 2 x 1/3 cup (plantaardige) melk/water - ik gebruikte rijstmelk
• 6 dadels
• handje blauwe bessen (ontdooid*)
• handje mango (ontdooid*)
• Toppings**, eventueel. Ik had: gojibessen, lijnzaad, ongepeld hennepzaad, moerbeien, zonnebloempitten, pompoenpitten en chiazaad.

Verdere benodigdheden
• Blender

Bereiding
Stap 1 Een nacht lang heeft je havermout liggen weken in melk. Dit gooi je nu in de bleder.
Stap 2 Daarbij gooi je de bananen in stukken, 3 dadels en de melk. And blend tot het een egale smoothie is.
Stap 3 Eventueel kan je er nu al wat blauwe bessen doorheen doen, voor een mooiere kleur. Gooi als laatste nog de laatste drie dadels erin en blend nog even; het is lekker als je nog wat stukjes hebt.
Stap 4 Schenk je smoothie in een grote kom, top met blauwe bessen en mango en je andere toppings.
Stap 5 Enjoy!

*Ik gebruik voor fruit als blauwe bessen, mango, frambozen etc. eigenlijk altijd vriezerfruit. Vers vind ik het veel te duur en op deze manier heb ik altijd dit soort fruit in huis. Echt een aanrader; je kunt zo ook koude smoothies maken, of het makkelijk door je havermout gooien die je toch opwarmt. Het fruit kun je gemakkelijk ontdooien door ze onder de lauwe kraan te houden in een zeefje.

**Ik snap het heel goed als je denkt 'wtf die spullen heb ik niet' en die toppings zijn ook echt niet per se nodig ;). Mijn verzameling wordt steeds groter doordat de Aldi nu ook superfoods heeft (ik weet niet of ze per se goedkoper zijn, maar in dit koude weer ga ik liever naar de Aldi om de hoek dan naar de markt hehe) in hele chille doosjes. En de AH had laatst de superfoods in de aanbieding, hoera. Ik vind ze gewoon ontzettend lekker, en ik word zo blij van al die kleurtjes op m'n bord! (En ik vind ze eerlijk gezegd ook erg fotogeniek.)

Het absoluut beste ever op een bordje. :)
Ik ga verder experimenteren hiermee, volgens mij zijn er duizend heerlijke combinaties te maken.

Laat je me weten wat je ervan vindt? Ik ben benieuwd ;).

Liefs, Sanne.

10 gedachten:

  1. * Kijkt met grote ogen*
    Aldi zeg je? Dan moet ik dringend gaan winkelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yummie! Bedankt voor de tips ivm de kleinere porties ;-) Ik heb mijn 'superfoods' van de Action, daar hebben ze ook grote verpakkingen voor weinig geld! Krijg alweer honger door je blog Sanne... Wat doe je me aan!!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien een dom idee, maar als je dit heel lekker vindt, en je weet niet wat je voor de lunch moet eten, waarom eet je dan niet gewoon óók zoiets voor de lunch? Ik eet meestal zoet voor het ontbijt en hartig voor de lunch, maar als ik geen inspiratie heb voor de lunch, eet ik ook wel eens gewoon een tweede kom havermoutpap. Smaakt prima en het is lekker vullend en voedzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ga ik dus zeker weten een keer proberen, ziet er heerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als reactie op je comment op mijn blog, veel mensen eten 's morgerns en 's middags boterhammen met beleg (of 's morgens ontbijtgraan en 's middags boterhammen). Volgens mij is er geen verschil tussen twee keer brood of twee keer havermout, behalve dat havermout misschien wat gezonder is, zeker als je er ook nog veel fruit en noten aan toevoegt. Meer groente is altijd goed natuurlijk, dus als je nog groente aan de havermout toevoegt is het helemaal geweldig :-)
    Wat het meenemen betreft, kun je misschien lunch meenemen in een thermos foodcontainer? Ik gebruik die voor soep, maar havermout kan natuurlijk ook.http://vegetus.nl/lunch-meenemen-thermos-foodcontainer/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh wat leuk dat je er mooie foto's van hebt gemaakt! :D
    Ik ben blij dat ik je heb kunnen inspireren! Altijd leuk om iemand zo enthousiast te zien na het eten van dit soort lekkere gezonde ontbijtjes! Yummie, heerlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OMG het ziet er ook echt hemels uit! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh dit zit er echt lekker uit, Ik will het graag eens proberen!!! ( beautiful pictures!)
    Jade x

    BeantwoordenVerwijderen